Over Jolanda Bolt

over jolanda bolt

Kwaliteitszorg heeft als een rode draad door mijn carrière gelopen. Sinds ik in 1987 kennis maakte met het vakgebied heb ik het altijd als uitdaging gezien om systemen te bouwen die niet alleen maar voldoen aan de regeltjes, maar ook iets toe te voegen hebben aan de organisatie. Daar hoort soms ook bij om een afgewogen beslissing te nemen om iets niet te doen terwijl iedereen het wel doet. Niet zomaar de grote stroom volgen, maar bewust kiezen voor dat wat je organisatie nodig heeft en het zo inrichten dat je met zo min mogelijk inspanning de beste resultaten behaalt.

Het is niet uitsluitend de ontwikkeling van het systeem dat aandacht vraagt, maar de implementatie ervan die de meeste aandacht vergt. Te vaak worden nieuwe documenten over de muur gegooid en verwacht dat “men” wel zal snappen dat ze iets moeten doen. Niet dus…

Jolanda Bolt

Mijn visie op kwaliteitszorg

Kwaliteitszorg is niet vrijblijvend. Er worden aan zorgorganisaties stevige eisen gesteld op het gebied van financiën, procesmatig werken, volgen van wet- en regelgeving en cliënttevredenheid. Dit kan als je niet oppast een kwaliteitssysteem creëren dat log en star kan zijn in de uitvoering. Daarom vind ik het belangrijk om binnen het  kwaliteitssysteem weer de liefde voor het vak te ontdekken waar je ooit voor koos, vertrouwen in elkaars professionaliteit te hebben (terug te brengen) en deze te verbinden met de missie en visie van de organisatie.

Ik doe dat o.a. door met behulp van mijn Excellence Tool te kijken waar de kracht van de organisatie zit en waar de mogelijkheden zitten om te verbeteren. Daarbij leg ik mij oor te luisteren op alle niveaus om geen enkele verbetermogelijkheid te missen.

Mijn persoonlijke kernwaarden

  • eenvoud
  • verbinding
  • blijvend ontwikkelen en leren
  • gaan voor resultaat
  • prestaties erkennen (trots zijn op wat je voor elkaar gekregen hebt)

Vanuit deze kernwaarden bied ik advies en begeleiding bij het doorontwikkelen van uw organisatie en het behalen van uw doelen.

Werkervaring

2016 – heden

Zelfstandig kwaliteitsadviseur

  • kwaliteitsadvies
  • organisatieverbetering
  • coaching

2011 – 2018

Zelfstandig ondernemer bij Afyta Voedingsadvies

  • Voedingsdeskundige
  • Eetbuiencoach

2009 – 2013

Meriant (onderdeel Alliade)

  • Adviseur kwaliteit

1999 – 2009

Zorggroep Noorderbreedte

  • Facilitair Manager locatie de Stilen Terschelling (1999-2002)
  • Documentbeheerder Medisch Centrum Leeuwarden (2002-2004)
  • Senior kwaliteitsfunctionaris Medisch Centrum Leeuwarden (2004-2009)

1986 – 1999

N.V. Nederlandse Gasunie

  • Management-assistent R&D (1989-1990)
  • Medewerker Kwaliteit & Veiligheid (1990-1996)
  • Facilitair Assistent / Kwaliteitscontrole uitbestede diensten (1996-1999)

Toegepaste opleidingen

Hieronder vindt u de opleidingen waarvan ik gebruik maak in mijn activiteiten als kwaliteits- en organisatieadviseur. Al mijn opleidingen en cursussen staan in mijn LinkedIn-profiel.

  • HBO Facility Management (1998, Hanzehogeschool)
  • Quality Organization & Change Management (2004, Hanzehogeschool)
  • Gesprekstechnieken (2012, Ammerlaan)
  • Acceptance & Commitment Therapy* (2017, CIVAS)

*ACT is een coachingstechniek waarbij gewerkt wordt aan onderliggende beperkende gedachten om clienten in hun kracht te zetten. Kan gebruikt worden in implementatietrajecten, maar ook in sparring/coachingstrajecten van kwaliteitsfunctionarissen.